לאכול בסטייל
עמוד ראשי : לאכול בסטייל : ארוחות ילדים בריאות

ארוחות ילדים בריאות

ליאורה חוברה*

מחקרים רבים מראים כי חלק גדול מהילדים אוכל מזון ממש לא בריא, בלשון המעטה. אותו מזון, חסר ערכים בריאותיים, גורם לשובע, ומביא את הילדים לוותר על המזונות הבריאים. כך שגופם מקבל, מחד - עודפי חומרים לא מומלצים, ומאידך - גם לא מקבל את המרכיבים הדרושים לו לגדילה תקינה.
גם מגמת ההשמנה ההולכת וגדלה בעשור האחרון לא פוסחת על הילדים ובני הנוער. כ–20% מהילדים ובני הנוער סובלים מהשמנת יתר בדרגות חומרה שונות. במקביל לכך, קיימת מגמה של עלייה בשיעור הכולסטרול, הסוכר ותפקודי הכבד כבר בגילאים הצעירים. רובם המכריע של הילדים אינו אוכל ארוחת בוקר, קונה לעיתים מזומנות ארוחת עשר במכונות בבית הספר, מוציא משהו קפוא מהפריזר לצהריים, נח מול הטלוויזיה בחברת הררי חטיפים אחר הצהריים, ולסיום - חוטף משהו מהמקרר לארוחת ערב. לצערנו, הדבר כבר נותן את אותותיו בהיבטי ההשמנה והבריאות של דור זה, והתחזיות לימי בגרותו עגומות ממש.

רכיבים מומלצים לארוחת צהריים לילדים

חשיבותה של ארוחת הצהריים איננה מוטלת בספק. היא מהווה "תחנת תדלוק" לילד ממש באמצע היום, כשהוא זקוק למנוחה לאחר יום לימודים מעייף, וגם לאנרגיות למחצית השנייה של היממה, הכוללת הכנת שיעורים, חוגים רבים ומפגשים עם חברים.

אז איך מרכיבים ארוחת צהריים מאוזנת הכוללת את כל הרכיבים שהילדים ובני הנוער זקוקים להם?ארוחת הצהריים של הילדים ובני הנוער צריכה להכיל 3 מרכיבים עיקריים: חלבון, פחמימה וירקות.
החלק החלבוני יכיל לרוב בשר, דג או תחליף צמחוני ראוי.
מנת הפחמימה – תכלול פחמימות מבושלות כמו אורז, תפוחי אדמה, קוסקוס, ואפילו לחם.
וכמובן, הירקות – טריים או מבושלים. כאן המקום להדגיש, כי ירקות מוחמצים וכן אפונה או תירס (פחמימות) אינם נחשבים לירקות.

הצעות לארוחות ילדים

  1. המבורגר זוגלובק בלחמניה - ארוחה המכילה בשר ופחמימה, ותורמת לתפריט היומי חלבון איכותי מבשר, ברזל וויטמין B-12 וכן פחמימות לתדלוק אנרגטי. תוספת של כמה ירקות ליד יעצימו את המנה לכדי ארוחה מלאה.
  2. כריך פסטרמה – במקום מנה בשרית כבדה, אפשר לבחור בפסטרמת זוגלובק מנתח שלם. 150 גרם פסטרמה יספקו לסועד 25 גרם חלבון מאיכות גבוהה (בדיוק כמו ברבע עוף או ב-100 גרם חזה עוף), וכמובן, גם ברזל וויטמין B-12. את כל זה אפשר לשלב עם פרוסות לחם מלא או להכניס לפיתה, להוסיף גם סלט ירקות ולקבל ארוחה מלאה.
  3. שווארמה הודו מתובלת ומבושלת – למנה הבשרית שתורמת את ערכיו התזונתיים של בשר ההודו, ניתן להוסיף פחמימה מבושלת כמו אורז, פירה או קוסקוס, ולא לשכוח ירק מבושל ו/ או ירק טרי, כמו סלט או ירק חתוך. אפשר גם להכניס את השווארמה לפיתה עם מעט חומוס וירקות, וגם זו נחשבת לארוחה מלאה.
  4. ארוחת פסטרמה – פסטרמה או נתח חזה בקר מהווים מנה בשרית איכותית, אשר אינם דורשים הכנה מורכבת. אפשר להוסיף להם סלט וכוס גרגרי אפונה או תירס, ואפשר גם לסדר את הסלט בתוך עלי חסה ולהגיש עם הפסטרמה.
  5. שוקי עוף אפויות ומוכנות לאכילה – למנה הבשרית הזו ניתן להוסיף פחמימה מבושלת כדוגמת אורז, פירה או קוסקוס. לגיוון - אפשר להחליף את הפחמימה במרק המכיל פחמימות או קטניות, ולא לשכוח, ירק מבושל ו/ או ירק טרי, כמו סלט או ירק חתוך.
  6. ארוחה צמחונית – ניתן לבחור בכל אחד ממוצרי זוגלובק טבע כדוגמת שניצל תירס, קבב מהצומח, המבורגר מהצומח או נקניקיות צמחיות זוגלובק – אשר כולם מספקים חלבון, ויטמינים (כולל ויטמין B-12), מינרלים וסיבים תזונתיים. מומלץ מאוד להוסיף תפוחי אדמה או בטטה עשויים במיקרוגל או בתנור בליווי ירקות מבושלים או מרק ירקות.
  7. ארוחת בשר – המבורגר/מיני המבורגר, או לחילופין 2-3 קבבים או קציצות עשויים בתנור או על מחבת מרוחה במעט שמן - יהוו אף הם מקור טוב לחלבון, לברזל ולוויטמין B-12. מומלץ ללוות את מנת הבשר בקוסקוס מהיר הכנה או באטריות וירקות חתוכים.
* הכותבת היא דיאטנית קלינית M.Sc ויועצת לתשלובת זוגלובק

לראש העמודלראש העמוד
  • זוגלובק לשירותכם

    זוגלובק לשירותכם

  • מספר טלפון04-9108869/70
  • מספר פקס04-9878743
  • שעות פעילות המוקדשעות פעילות המוקד:
    בימים א'-ה' 08:00-17:00
  • ליצירת קשר